Ich habe mich wieder ein wenig mit dieser Thematik befasst und bin hierbei auf ein sehr, sehr interessantes Dokument gestossen. Es stammt vom Vorabend des ersten Weltkriegs und ist ein Reisebericht eines gewissen L.Molyneux-Seel, "A journey in Dersim" (erschienen 1914 im Sammelband "The Geographical Journal"), wo Land und Leute geschildert werden. Gefunden in der virtuellen Bibliothek JSTOR, daher musste ich alles mühselig abtippen:
"Certain Armenian bishops and priests, who have been in relation with the Kezelbash of Dersim (gemeint sind damit die Aleviten, welche in dieser Provinz die Mehrheitsbevölkerung stellen) with a view of converting them to Christianity, maintain that the early inhabitants of these mountains were Armenians, who fled there for refuge from the Assyrian king Belos, and that the present Kurds are their descendants. Following this theory, it must be supposed that after receiving Christianity a large number of them became converted to the Shiite sect of Islam - perhaps through the influx of Shiite Turkish subjects fleeing from the persecutions of Selim I. at the commencement of the sixteenth century (meine Vermutung hierbei ist, dass es sich bei der angesprochenen Gruppe um Turkmenen handelt, die in den Heeren der Safawiden einen beträchtlichen Anteil hatten).
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The fact of Dersim having long been peopled by the Armenian race is thoroughly established. The monastery of Surp Garabet with its dated inscription proves the presence of Armenians from at least the commencement of the Ottoman dynasty, and its situation in the very heart of Dersim is not one which would have been selected by any people not at the time the dominant one. A large number of villages throughout the country bear old Armenian names, some of which have been corrupted but are easily recognizable.
The fact that the Dersimli speak the language called Zaza, which is considered a Kurdish dialect, must be explained by supposing that a Mohammedan race, speaking this dialect, overran these mountains and imposed their language on the greater portion of its Armenian inhabitants, and that the interaction of their respective religions produced the existing religion known as Kezelbash (Alevitentum)."
Gleich zu Beginn erwähnt Molyneux-Seel, dass die armenischen Geistlichen in dieser Region behaupteten, die Einwohner seien ursprünglich Armenier gewesen, mittlerweile aber als Kurden assimiliert. Zudem ist er sich aufgrund der starken Unterschiede zwischen Zazaki und den anderen Sprachen nicht sicher, ob man es als Dialekt klassifizieren könnte, oder ob es als solches aufgrund der schlechten Einschätzung bzw Unkenntnis der Türken als solcher bezeichnet worden wäre und eine eigene Sprache darstellt.
Was sagt ihr dazu?