Es wäre höchstens eine grobe Verfälschung der letzten Forschungsdebatten, diese so wiederzugeben, als wenn irgendwo aktuell behauptet würde, Eusebius oder Jerome's Übersetzungen würden keinerlei "Veränderung" des authentischen Josephus gebracht haben.
Dieses hier kommt deiner Einschätzung sicher nahe. Rubio dankt hier auch Lena Einhorn für ihre Hilfe:
I am deeply grateful to Lena Einhorn, Tobias Hägerland, Ramiro Moar, Josep Montserrat, and Antonio Piñero, who attentively read an earlier draft of this paper and kindly made helpful suggestions and critical comments.
Allerdings sieht er ihre Thesen kritisch und bezeichnet sie als mutig:
Mark 15:27; Matt 27:38. In a non-published paper («A Shift in Time: Parallels between events depicted in the New Testament and later events depicted in the writings of Josephus»), Lena Einhorn has advanced the idea that several parallels among the Jewish historian and the Gospels (and Acts) suggest a deliberate time shift in the New Testament narratives, so the Jesus story should be dated in the mid-40s to early 50s and Jesus would be possibly identical to the messianic leader Josephus calls «the Egyptian». I remain, however, unconvinced by her bold arguments.
Fernando Bermejo Rubio: HAS THE HYPOTHESIS OF A SEDITIONIST JESUS BEEN DEALT A FATAL BLOW? A SYSTEMATIC ANSWER TO THE DOUBTERS
?Has the Hypothesis of a Seditionist Jesus Been Dealt a Fatal Blow? A Systematic Answer to the Doubters?, Bandue 7 (2013) 19-57.. | Fernando Bermejo-Rubio - Academia.edu.
Für unsere Diskussion ist sicher der Teil: "Objection 20" ab Seite 49 wichtig.
Mit dem Gedanken könnte ich auch leben, daß der ursprüngliche von Josephus geschriebene Text des TF ein kritischer war. Wie man ihn von Josephus gewohnt ist, wenn er sich mit Aufrührern beschäftigt.
«Why is it that Josephus does not portray Jesus as a villain of the same kind as Theudas, the Egyptian et alii, if indeed he was an anti-Roman insurrectionist?» (Tobias Hägerland, in a personal communication: e-mail, October 7th 2012)
In den dann kommenden Jahrhunderten war sicher genug Zeit und Gelegenheit die unzähligen Kopien "christlicher" zu gestalten.