Guanchen

Ich sehe in diesem Textteil des Canarien z.B. auch Parallelen zu Dürers Rhinocerus. Auch der versucht ja eine Erklärung für die Physiologie des Nashorns zu finden und sieht es als ein gepanzertes und bewaffnetes Tier, das Elefanten jagt. Uns heute erscheint das lächerlich, für Dürer war das vermutlich die ihm am wahrscheinlichsten erscheinende Hypothese:

"Nach Christiegeburt / 1513.Adi.i.May. Hat man dem großmechtigisten Kœnig Emanuel von Portugal / gen Lysabona aus India pracht / ain solch lebendig Thier. das nennen sie Rhinocerus / Das ist hie mit aller seiner gestalt Abconterfect. Es hat ein Farb wie ein gespreckelte Schildkrot / und ist von dicken Schalen uberleget sehr fest / und ist in der grœß als der Heilffandt / Aber niderichter von baynen und sehr wehrhafftig. Es hat ein scharffstarck Horn vorn auff der Nassen / das begundt es zu wetzen wo es bey staynen ist / das da ein Sieg Thir ist / des Heilffandten Todtfeyndt. Der Heilffande fürchts fast ubel / den wo es Ihn ankompt / so laufft Ihm das Thir mit dem kopff zwischen die fordern bayn / und reist dem Heilffanten unten am bauch auff / und er würget ihn / des mag er sich nicht erwehren. dann das Thier ist also gewapnet / das ihm der Jeilffande nichts Thun kan / Sie sagen auch / das der Rhinocerus / Schnell / fraytig / und auch Lustig / sey."
 
La Gomera

Erst vor kurzem verbrachte ich meinen Urlaub auf der Insel La Gomera. Der Name leitet sich übrigens von "Gomarrha" ab und es gibt einen gleichnamigen Berberstamm in Nordafrika. Mir wurde übrigens gesagt, dass es auf La Gomera biologisch den höchsten Anteil von Guanchen gegeben soll. Ungefähr 70% der Einheimischen sollen noch von Guanchen abstammen. Ich halte das für glaubwürdig, denn ich war auch einmal in Algerien zu Besuch und zwar in einer Region, wo die Berber als "Kabylen" bezeichnet werden. In der Tat sehen die Einwohner von La Gomera den Kabylen sehr ähnlich. Ein Kennzeichen ist rotblondes Haar, das sonst unter den Völkern des Mittelmeers sehr selten vorkommt.

Zur Auswanderung der Guanchen gibt es zwei unterschiedliche Theorien. Erstens: die Verwüstung der Sahara. Die war einmal fruchtbar gewesen und später wurde sie zur Wüste. Zweitens: Druck durch die römische Besatzung. Es mag wohl Berber gegeben haben, denen das nicht passte. Nun muss eine Erklärung gefunden werden, warum sie hin und nicht wieder zurück kamen. Wahrscheinlich verwendeten sie Flöße aus Schilf, welche nach der Ankunft verrotteten.

Die Pfeifsprache hat nichts mit herausgeschnittenen Zungen zu tun. Eine bessere Erklärung sind die tief eingeschnittenen Schluchten, von denen es auf La Gomera sehr viele gibt. Die bessere Anschauung hat man, wenn man selbst einmal dort war. Die Pfeifsprache bietet die Möglichkeit, sich über eine Schlucht hinweg verständigen zu können, ohne müselig bergab und berauf kraxeln zu müssen.
 
Die Pfeifsprache hat nichts mit herausgeschnittenen Zungen zu tun. Eine bessere Erklärung sind die tief eingeschnittenen Schluchten, von denen es auf La Gomera sehr viele gibt. Die bessere Anschauung hat man, wenn man selbst einmal dort war. Die Pfeifsprache bietet die Möglichkeit, sich über eine Schlucht hinweg verständigen zu können, ohne müselig bergab und berauf kraxeln zu müssen.

Is' schon klar, daher auch der Vergleich der Quellenpassage mit dem Dürer'schen Rhinozerus.
 
hier habe ich 2 interessante Bilder über die Eroberung der Insel Fuerteventura im Jahre
1402 durch Jean de Béthencourt PICT0116.JPG

PICT0118.JPG
 
:confused: Auf den Kanarischen Inseln lebte die Urbevölkerung der Guanchen, die von den spanischen Invasoren fast ausgerottet wurden. Sie lebten auf der Stufe der Steinzeit, kannten keinen Pfeil und Bogen, nur Flößerei als Schifffahrt keine Seeschifffart, hatten Pyramiden als Heiligtümer und mumifizierten Ihre Verstorbenen.
Keiner weiß, wie sie da hingekommen sind? Es gibt mehrere Theorien, darunter die Seeberber-Theorie, dass sie also Abkömmlinge der Berber seien
Die portugiesische Muschelsammlertheorie, nachdem sie aus Spanien und Portugal nach den Kanaren gekommen sind.

kannst du mir bitte noch mal die Muschelsammlertheorie erklären?

Eine denkbare Alternative zur Inselberbertheorie wäre die portugiesische Atlantikküste, das Mündungsdelta des Tejo, wo man die prähistorische Anwesenheit eines muschelsammelnden Fischervolkes mit cromagnoiden Zügen feststellen konnte.
[...]
Es gibt die Möglichkeit, dass das kleine Volk der portugiesischen Muschelsammler mit den zeichensetzenden Großsteinbaumeistern des Megalithikums irgendwann in Berührung gekommen sind und deren Formsprache und handwerkliche Kenntnisse übernahmen.


die Portugiesische Muschelsammlertheorie,
... habe ich per Google deutschsprachig nur in diesem Forum gefunden, auf Spanisch oder Englisch überhaupt nicht. Bei Wikipedia habe ich mich auf die portugiesische Version des Artikels verlinken lassen, also die portugiesische Muschelsammlertheorie scheint eigentlich nur in diesem Forum zu existieren. :boot::angeln:

ich habe die portugiesische Muschelsammlertheorie aus dem Buch von Harald und Marianne Braem, Kanarische Inseln-Auf den spuren atlantischer Völker.

Bei Licht betrachtet ist die Muschelsammler"theorie" zweifelsohne Quatsch, das haben wir schon vor Jahren geklärt - warum also noch mal aufgreifen, was vor 7 bzw. 8 Jahren, kaum aufgetaucht, von der Mehrheit der Diskussionsteilnehmer ad acta gelegt wurde?
Weil die Muschelsammler"theorie" nicht nur für die Besiedlung der Kanaren unsinnig ist (und offenbar nur in Dtld. in Literatur bekannt, die sich nicht zu schade ist, auch Atlantis"theorien" als valide Hypothesen zu offerieren), sondern auch, weil die Bezeichnung des hypothetischen "Volkes" (welches auch noch "klein" gewesen sein soll) nach seiner angenommenen Tätigkeit des Muschelsammelns offenbar auf archäologische Funde zurückgeht, nämlich das Auffinden von Muschelresten, die auf menschliche Mahlzeiten hindeuten.
Was ist dazu aus archäologischer Sicht zu sagen? Muschelkalk gehört zu den organischen Überresten, die sich besonders gut erhalten, wohingegen z.b. die weichen, was knorpeligen Gräten von Fischen, die zumal im Gros eher fein und klein sind, sich nicht erhalten. Die Idee vom Muschelsammlervolk - ganz unabhängig von der Rolle dieses Volkes bei Besiedlungshypothesen - würde damit auf die Fehlinterpretation archäologischer Befunde zurückgehen.
 
Mit Erlaubnis von Frank81 aus dem Historum möchte ich gerne seinen Beitrag in einem dortigen Thread hier zitieren:

The origen of the indigenous Canarian population has been a subject of discussion for centuries, and even today, it is not clear exactly from where, when and how they arrived to the islands.

Information is very fragmentary and changeable, and the situation get more complex when we deal with seven islands working in some way as an archipelago, for instead, all of them were subject to one or another form of Roman influence. But in other areas they lived historical events as effectively single islands, so that, some waves of colonizers seem to have affected one island and others not. For a long time it was speculated that around 10th century, La Palma experienced a colonization that totally changed its economical and social structure, from one agrarian, relativelly well developed, to another one more pastorialist and less advanced. Recently, a deer skin was found in a tomb of a king dating 10th century. There are no deers in Canary islands, so this man belonged to a group of newly arrived people from the continent. We have no notice of a similar wave for other islands.


I could keep writing inconex examples like that for a long time.


So lets proceed more organized.


1. Who? According to:

A. Material culture: this is the most divergent part of the Canarian cultures. There is absolutely no paralel anywhere in the world. More than two thousand years of isolated evolution separeted the pottery and tools of the islands from anything known in the old world. It is seem that some paint motives are very similar to North African ones, but they are similar, not identical. There are some problems in this issue: Maghreb archeology has been neglected for a long time, and Canarian items had been not excavated, but sacked by generations of "archeologists", so in spite of the richness of some materials, as it happens in Gran Canaria, for the most part we don't know the chronological evolution of the items, thus making almost impossible to stablish paralels anywhere.

In short, we don't have a A area in the continent with a relative B area in the Canaries.



B. Social and abstract world: it is Berber, North African. The gods of the indigenous people can be easily traceable to pagan Berber ones. This happens for example with Alcorac in Gran Canaria and Achaman in Tenerife, related to the Saharian Amon-Ra. On the islands can be found the relation between the goats and rams and the divinity, as well as the cult to the Sun and the Moon.

The society of the ancient Canaries was as complex as every island, but some elements can be traced to continental Berbers. This happens in Gran Canaria, where the society was organized according to Matrilineality (but not in Tenerife, which was patriarcal).


C. Linguistics: it is Berber, with some issues to consider. First, there seem to be a general linguistic base for all the Archipelago. This base is in terms of Berber languages very archaic, to the point that some authors defend insular Amazigh not being Berber, but proto-Berber. Second, some islands show specially innovative and divergent aspects, this happens in Tenerife, which is clearly related to Tuareg languages. Attempts to relate the rest of the island languages with continental relatives has been frustrating: it seem that aspects found in one single island can be present in languages from the Anti-Atlas, in the Moroccan coast in front of the Canaries, to as far as languages in the Aures mountains. Third, some elements of the Canarian languages seem to be related to Arabic, this could happens if waves of colonizers arrived after the Arabization of some areas in North Africa.

The chronicles are contradictory in the point about their mutual inteligibility: some claims that they could not understand each other, others say that this was possible.

The name of every island groups are not only Berber, but clearly related to continental groups. For instead, the inhabitants of La Gomera were called Gomeros (in Spanish), compare with Ghomara tribe in the Rif area. Compare as well "Canarios" living the Atlas (15) LacusCurtius ? Pliny the Elder's Natural History ? Book*5 with the Canarios that the Spanish found.


D. Genetics: they were Berber. The most common Ydna and Mithocondrial marks are clearly related to North African genetics. Some marks particularly prevalent in the Canaries are related, but different, to North African ones, because they can not be found in North Africa.

There is a characteristic very important to consider: the indigenous DNA seem to be homogeneous all across the Archipelago, that means that there is a basal population arriving at the same time, with no time to differentiate.

...Fortsetzung
 
...Fortsetzung
2. How?



The fundamental problem behind the colonization of the islands is that the inhabitants didn't know how to sail. There are scarce references about them doing it in late chronicles, but these references are dubious. Another factor was that they didn't use metals, but only stones and wood. Of course, the islands does not produce metals, so in any case the neolithic was forced. However, the only metal remains in archeological sytes belong to later European arrivals, not to the older ones. How this backward people could arrive to the islands? There are two main different hypothesis:

1. That the inhabitants came by themselves
2. That the inhabitants were transported by higher civilization


1. On their own: It was traditionally considered that this was the most probable option. I still think that some natives came by themselves, specially in later waves. Knowledge on North Africa conditions is scarce and poor archeological research has been made on the continental coast.

There are two problems to consider, three against and two in favour of this hypothesis:

*Against 1: in order to achieve a succesful colonization, it is not enough with two men for example, but it is needed a relatively large group of 50 or more people, so that they can reproduce and prevent decline because of endogamy. This point in favour of a large scale migration.

*Against 2: the genetic base of the natives seem to point in favour of great single first colonization of the islands, which settled the core of the native population.

*Against 3: the navigation skills of the ancient Berbers were to our knowledge very poor.


*In favour 1: there seem to be more than one colonization, some of them of reduced scale, as it happens in La Palma. Maybe some waves of colonizers were continental Berbers coming, in some way, on their own.

*In favour 2: in the islands, large animal husbandry was unknown. There were no cows, no horses, no donkeys, all of them very important to continental Berbers. These animals, specially equids, has proved to be able to survive ferals around the rugged territories of the islands, but all of them were carried to the islands by the Spanish.

Whoever colonized the Canaries first, were unable to carry on their "ships" or boats nothing more than goats, sheeps, pigs, cats and dogs. That means, medium to small domestic animals.




2. Transported


Because of the points I made before against and in favour of an indigenous colonization, most of authors today favour the colonization of the islands by one of those high civilizations. That is, you need large ships, navigation skills and a purpose to settle a large number of Berbers in the islands. Until very recently, it was unknown any settlement in the islands belonging to the ancient civilizations of the Mediterranean or any items that could be related to them. This has changed in the later 10-15 years.


1. Phoenicians-Carthaginians: this is the hypothesis defended by Pablo Atoche, the author that appear in the newspapers posted before in this thread. He was a professor of mine in the university and I know well his points, as well as those of other authors on the same line. But I should say that I don't like his methods, for instead, he reject (to my knowledge) to openly share his excavations and findings, which make impossible for other authors to corroborate his affirmations.

Some points:

*Phoenicians and Carthaginians colonized the Atlantic coast to Mogador, to our knowledge. Their exploits were lichens to make dyes and fish, this has been well proved in archeological sytes of Morocco. That means, the Canaries were for centuries in the area of dominion.

*We know as well that they carried colonists in their expeditions. This happens with Hanno (who NOT tell about any finding of islands in the ocean).

*We know in short that they stablished a close relationship with their Berber subjects, to the point of mixing, the so called Lybio-Phoenicians. The known religious elements of the native population could be Punic, actually, and not Berber, so that Achaman-Alcorac is related to Baal Amon, and the cult to some female deities, to phoenician Tanit.

*Atoche affirm to have found the original Phoenician settlement in Lanzarote. He dated his findings between 10th and 3rd century BC.

*I once could listen a very experienced professor from Cádiz, expert in Punic writings, that some of the writings found in Lanzarote were Neo-Punic.


2. Greeks: very few authors have noticed this, but once I was reading about ancient travellers and found this very intriguing news about Eudoxus of Cyzicus

LacusCurtius ? Strabo's Geography ? Book*II Chapter*3

Accordingly, he abandoned the voyage to India and turned back; and on the voyage along the coast, he espied and made note of an island that was well-watered and well-wooded but uninhabited. And when he reached Maurusia safely he disposed of his boats, travelled on foot to the court of Bogus, and advised him to take up this expedition on his own account; but the friends of Bogus prevailed to the contrary, inspiring in him the fear that Maurusia might in consequence be easily exposed to hostile intrigue if the way thither had once been pointed out to outsiders who wished to attack it. And when Eudoxus heard that he was being sent out, ostensibly, on the expedition as proposed by him, but in reality was going to be placed out on some desert island, he fled to the territory that was under Roman dominion, and thence crossed over to Iberia. And again he built a round ship and a long ship of fifty oars, his purpose being to keep to the open sea with his long ship and to explore the coast with the round ship. He put on board agricultural implements, seeds, and carpenters, and again set out with a view to the same circumnavigation; his intention being, in case the voyage should be delayed, to spend the winter on the island he had previously observed, to sow the seed, reap the harvest therefrom, and then finish the voyage which he had decided upon at the outset.

"Now I," says Poseidonius, "have traced the story of Eudoxus to this point, but what happened afterwards probably the people of Gades and Iberia know."






3. Romans or Roman allies: they visisted the islands, extensively, for centuries. We have the very well known text about the expedition of Juba (actually, a North African cliet state). This is:

Pliny the Elder, The Natural History, BOOK VI. AN ACCOUNT OF COUNTRIES, NATIONS, SEAS, TOWNS, HAVENS, MOUNTAINS, RIVERS, DISTANCES, AND PEOPLES WHO NOW EXIST, OR FORMERLY EXISTED., CHAP. 37. (32.)?THE FORTUNATE ISLANDS.

There are some authors who think that beyond these are the Fortunate Islands, and some others; the number of which Sebosus gives, as well as the distances, informing us that Junonia is an island seven hundred and fifty miles distant from Gades. He states also that Pluvialia3 and Capraria are the same distance from Junonia, to the west; and that in Pluvi- alia the only fresh water to be obtained is rain water. He then states that at a distance of two hundred and fifty miles from these, opposite the left of Mauritania, and situate in the direction of the sun at the eighth hour, are the Fortunate Islands, one of which, from its undulating surface, has the name of Invallis, and another that of Planasia, from the peculiarity8 of its appearance. He states also that the circumference of Invallis is three hundred miles, and that trees grow to a height of one hundred and fourteen feet.
Relative to the Fortunate Islands, Juba has ascertained the following facts: that they are situate to the south in nearly a due westerly direction, and at a distance from the Purple Islands of six hundred and twenty-five miles, the sailing being made for two hundred and fifty miles due west, and then three hundred and seventy-five towards the east. He states that the first is called Ombrios, and that it presents no traces of buildings whatever; that among the mountains there is a lake, and some trees, which bear a strong resemblance to giant fennel, and from which water is extracted; that drawn from those that are black is of a bitter taste, but that produced by the white ones is agreeable and good for drinking. He states also that a second island has the name of Junonia, but that it contains nothing beyond a small temple of stone: also that in its vicinity there is another, but smaller, island of the same name, and then another called Capraria, which is infested by multitudes of huge lizards. According to the same author, in sight of these islands is Ninguaria, which has received that name from its perpetual snows; this island abounds also in fogs. The one next to it is Canaria; it contains vast multitudes of dogs of very large size, two of which were brought home to Juba: there are some traces of buildings to be seen here. While all these islands abound in fruit and birds of every kind, this one produces in great numbers the date palm which bears the caryota, also pine nuts. Honey too abounds here, and in the rivers papyrus, and the fish called silurus, are found. These islands, however, are greatly annoyed by the putrefying bodies of monsters, which are constantly thrown up by the sea.



*Furthermore, in Lanzarote, Fuerteventura and Gran Canaria have been found an increasing amount of Roman pottery. Archeologists started to find them inside the water, in submarine archeological sytes, dating from the 1st century BC to the 4th century AD.

*Recently, a team of archeologist claim to have found a full Roman outpost in the island of Lobos, off Fuerteventura, with its buildings and pottery.

*The bulk of the most secure C14 datations belong to the Roman period.


*For me, the probabily of a Roman colonization is higher than that of Phoenicians-Punic. If it wasn't the first, the hypothetical Roman-Mauretanian colonization could the larger one, but this is speculative.



3. When? According to the previous hypothesis, between 10th and 1st centuries BC.


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Well I think I've talk too much about this by now, I hope you find this interesting.


The islands were reported to be uninhabited when the expedition sent by the Roman client-king Juba arrived there, although there were ruins from previous settlement.

I think that would rule out an origin pre-dating the Roman era. If the modern Canarians are descended from Punic settlers or Punicized Berbers, I would they would have had to arrived during or following that expedition rather than in any earlier Phoenician sea voyages.


The expedition of Juba found nobody, but ruins, that's truth. Maybe these buildings were old Phoenician attempts of colonization that failed. A further Roman expedition suceed, that's possible. In any case, the Phoenician hypothesis is based on a first colonization in Lanzarote. The account of Juba sailors most probably refer to the five western Canaries, but not to the two eastern ones (maybe Pluvialia and the first Capraria mentioned are the easterns). It is possible that they never contacted with these people on the eastern Canaries, or if they did, the account did not survive.

There is no consensus about which were each island in the account I posted before, but the most probable one was

Junonia Mayor = North of La Palma
Junonia Menor = South of La Palma

(In the distance, the two parts of this island seem to be two different islands)

Capraria (the second one mentioned) = La Gomera
Ombrios = El Hierro
Ninguaria = Tenerife
Canaria = Gran Canaria


*A very, very important note. The modern population of the Canaries is the result of a second massive wave of colonists mixing in some degree with the first one, I mean, after the Spanish conquest the native population was dramatically reduced, and new colonists coming from (mostly) Spain and Portugal mixed with these Berber natives. It is stimated that 90% of Y DNA is European, while 60% of Mithocondrial DNA is African, which point to male European conquerors and colonists mixing with native female African women.

So we are not talking in this thread about the mixed modern population, but about the ancient population.
 
Sorry ,hab die verlinkregeln nicht gelesen .
Aber ich habe zum Thema was auf französisch gefunden.

"La langue sifflée des Ait Abdi, dans le Haut Atlas, vestige des temps anciens"

"Plusieurs populations de la planète utilisent des formes complémentaires de la langue qu’on appelle langues sifflées ou plus justement paroles sifflées car elles utilisent les modulations du sifflement à la place de celles des vibrations des cordes vocales.

Elles constituent une forme sifflée de la langue parlée car elles en ont la complexité en termes de syntaxe et de vocabulaire. Elles permettent des communications à plus grande distance que la voix parlée .

Ce langage sifflé est encore pratiqué chez les amazighs les îles Canaries (Île de La Gomera) et dans le Haut Atlas marocain. Elles permettent de se fondre dans les bruits de la forêt pour organiser la chasse comme en Amazonie, elles servent aussi à tenir des conversations amoureuses.
Plusieurs navigateurs de l’Antiquité ont rapporté que les Guanches ( Les berbères autochtones des îles Canaries) , anciens habitants des îles Canaries, pratiquaient, outre leur parler habituel, un langage sifflé, connu actuellement sous le nom de silbo. Celui-ci leur permettait de communiquer de vallée en vallée sur plusieurs kilomètres. Quoiqu’il soit désormais basé sur la langue espagnole, le silbo est encore pratiqué par quelques Canariens qui tentent de remettre cette langue à l’honneur.

Dans, le Haut Atlas cette pratique persiste encore, elle est perpétuée par les jeune bergers amazighs dans les hauts plateaux entre Tasraft n’Aït Abdi et Anergui, Haut Atlas, Maroc."

Quelle:www.amazigh24.ma/Culture/langue sifflee/14.03.2019


Ich weiss nicht ob man sich hier im Forum schon über den Namensgeber der Inseln geeinigt hat ,das es mit Hunden zu tun hat ,die außergewöhnlich groß waren schließ ich aus (kein Selektionsdruck vorhanden).

Zudem hat man ja auch diese Hunde , mit Mönchs-Robben bei der Translation verwechselt die ,dem Hofe Juba II. gebracht wurden.

Ich tendiere eher zu einem Volksstamm der als Namensgeber für Gran Canaria und dem Archipel in Frage kommt ,nimmt man doch an das er Name Gomera auch vom Stamm der Gomarah kommt.

Gruß
 
Erwähnenswertes der Guanchen ist auch die Tatsache ,das es auf den Kanaren(Cenobio de Valeron/Gran Canaria) einer der ersten "Lagerhallen" bzw. den Vorläufer der Bank auch "Igudar" genannt zu finden ist.
 
Neue populationsgenetische Studie zur Besiedlungsgeschichte der Kanaren, auf Basis von mtDNA-Analysen.
Mitogenomes illuminate the origin and migration patterns of the indigenous people of the Canary Islands

Der Artikel ist im preview frei verfügbar auf biorxiv.org

Enhalten sind auf Verweise auf interdisziplinäre Forschungsansätze zur Erforschung der Besiedlungswellen, kurze Hinweise auf das römische Intermezzo (ohne größere Besiedlungsansätze), etc.

Studie ist jetzt nach Peer Review in der PLOS.one erschienen:

Mitogenomes illuminate the origin and migration patterns of the indigenous people of the Canary Islands

Die Presse hat es auch schon bemerkt, NYT:
DNA Clues to an Ancient Canary Islands Voyage
 
Der beliebte Snack "Gofio" auf den Kanaren ,dessen Hauptzutat feines Mehl mit Milch/Wasser und Honig sind , wird überraschender Weise im benachbartem Festland auch als Mahlzeit zwischendurch zu sich genommen .
Bekommt man leider nicht in Geschäften zu Kaufen ,wie auf den Kanaren aber wenn man eingeladen wird und es anspricht ,wird es einem Angeboten .Es heißt nur anders und ist bekannt unter den Namen "duftendes Mehl"
 
Der Schmalz "La Manteca" der Guanchen findet man auch in NA aber dies könnten ja kulinarische Ähnlichkeiten sein .

Eine andere Ähnlichkeit der Kanaren und dem Festland ist der Karneval "Los Carneros" auf einigen Inseln ist dem MaghrebHalloween"Bilmawn" des Festlandes sehr ähnlich .Ursprünglich wurde wohl beides zur Karnevalzeit zelebriert ;auf den Kanaren bekommt man das Gesicht von Maskierten geschwärzt und beim "Bilmawn" bekommt man mit der Rute hiebe.
 
Hanno der Seefahrer ,war wohl der erste schriftlich nachweisliche Besucher der Kanaren ,der dort auf seinen Erkundungsfahrten um Westafrika ,angelegt hat und davon berichtet hat.Auf dessen Berichte ,die Römer zurückgreifen konnten und Juba dorthin schickten ,um sie zu erkunden.
 
Nachdem er beschrieben hat wie er an der Wüstenküsten auf Inseln mit steine werfenden ,in Tierfelle bekleidete Bewohner traf und" Kerne" dieselbe Distanz zu den Säulen wie Karthago hat ,könnte diese die Gegend der Kanaren entsprechen.
 
Die Inseln, die Hanno erwähnte, lagen entweder in einer Bucht oder in einem über einen Fluss erreichbaren See, nicht draußen auf dem Meer.
 
Ich fand es auch immer irritierend wenn er von See als Lokalität sprach, obwohl er doch schon auf dem Meer segelte .

Eine Erklärung wäre das Küstengewässer für Kartagher nicht als See gelten ,man spricht ja auch hier von hoher See.

Ich interpretiere diese Inseln im See, als die Kanaren die 1ookm von der Küste liegen .
 
Bei den drei Inseln im See heißt es, dass der See durch eine Fahrt durch einen Fluss erreicht wurde. Der See kann also unmöglich die "hohe See" sein. Es handelte sich um einen Binnensee, der durch einen Fluss mit dem Meer verbunden war.
 
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